Tuesday, June 18, 2013

Education


 

En el libro Historia de las RR de María Inmaculada nos dice Jesús Álvarez, cmf.

En Santiago de Cuba, como en el resto de la Isla, había una clase de niñas especialmente abandonada en el campo educativo. Se trataba de las niñas de color. Analfabetos sus padres, analfabetos los hijos... y así de generación en generación. Ni el Gobierno, ni mucho menos los propietarios de esclavos negros se habían preocupado jamás de dar una instrucción adecuada a aquellos hombres de color a quienes se consideraban únicamente como fuentes de energía laboral. Pero los Fundadores del Instituto no podían consentir semejante situación. Si alguien necesitaba allí ser instruido eran precisamente aquellos seres desvalidos, privados prácticamente de todos los derechos. Cuando las Madres se trasladaron a la nueva casa de la calle de San German, se pensó inmediatamente en abrir una clase reservada exclusivamente para las niñas de color. Y efectivamente se instaló para ellas una clase en las dependencias destinadas a la comunidad. Hoy nos podrían parecer poco religiosa y poco cristiana esa separación entre las niñas blancas y las de color; pero habían leyes civiles que la imponían. Cuando posteriormente, se construyan nuevas aulas, habrá también una especialmente reservada para estas niñas; la Madre Fundadora fue quien abrió el camino.

 In the book History of the Religious of Mary immaculate Jesús Álvarez, cmf says:  
In Santiago de Cuba, as in the rest of the island, there was a kind of girl especially abandoned in the field of education: colored girls. Illiterate parents, illiterate children... and thus from one generation to next. Neither the Government, nor the owners of black slaves, had concerned themselves with appropriate instruction for those men of color- considered only sources of powered labor.

But the founders of the Institute could not allow such a situation. If someone needed to be well-educated, were precisely those helpless beings, deprived virtually of all rights. When the sisters moved into their new home on street San Germán, they immediately thought about opening a class exclusively reserved for girls of color. And indeed, a classroom was opened for them in the community. The separation between white and color girls may seem little religious and little Christian; but civil laws imposed it. When, subsequently, new classrooms were built, one was reserved for these girls. Maria Antonia Paris, the founder, opened the way.
 
Cry of Ramah, Track One. Song (c) Colleen Fulmer. http://youtu.be/9Ls029Ae9MU

CHOOSE LIFE THAT WE MIGHT LIVE,
CHOOSE THAT WE MIGHT SEE A TOMORROW.
LET JUSTICE ROLL--ROLL LIKE A RIVER,
FLOW LIKE A RIVER DOWN.

1. It's a powerful love that's movin' a mountain.
A powerful love that casts out fear,
A powerful love disarmin' the nations,
The power is now, that love is here.

2. It's a livin' hope, seekin' for tomorrow.
A livin' hope knowin' promise in pain.
A livin' hope that's fightin' opression,
Givin' the poor their rights again.

3. It's a growin' faith givin' birth to freedom.
Growin' in faith, standin' hand in hand;
A growin' in the faith movin' us to action.
Singin' o' plenty, the fruit of the land.

4.It's a movin Spirit that meets the struggle,
Leadin' the dance that's stirrin' the flame
And movin' the hearts inside o' the people--
Bringin' the dead to life again.

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